چطور شرایط محیطی صنعت به تصمیمات کسب و کار جهت می‌ده

چطور شرایط محیطی صنعت به تصمیمات کسب و کار جهت می‌ده

عوامل محیطی زیادی هستن روی یک کسب و کار تاثیر می‌ذارند. بخشی از این عوامل رو تغییر و تحولاتی که در یک صنعت ایجاد می‌شند،تشکیل‌ می‌ده. از جمله میزان تقاضا یا میزان رقابت در صنعتکه بر تصمیمات و ارتباط کسب و کارها با تامین کنندگان یا پیمانکاران هم تاثیرگذاره.

۱۴۰۰/۰۸/۳۰

شرایط موجود در صنعت چطور روی تصمیمات کسب و کار تاثیر می‌ذاره؟

شرایطی که شرایطی که پیرامون یک صنعت یا صنف خاص به وجود میاد شامل تمام زیرمجموعه‌های اون صنعت، ارتباط این مجموعه رو با پیمانکاران و تامین کنندگان خارج از اون صنف تحت تاثیر قرارمی‌ده:
مثلن اگر که ما با یک شرکت کشتی رانی تحت یک قرارداد توسعه نرم افزاری بودیم هر اتفاقی که توی صنعت حمل و نقل می‌افتاد -یا مسأله تحریم‌ها و مواردی از این قبیل- به شدت رو نوع همکاری ما و اون شرکت تاثیر می‌ذاشت.

شرایط و وضعیت رقابت بالا؛

یعنی اون‌چه که بیش از همه بر تصمیم گیری افراد بر روی پروژه‌های شبیه به پروژه‌های نرم افزاری تاثیرگذاره بازار رقابت صنفیه؛
مثلا اگر رقیب یک شرکتی که در زمینه حمل و نقل داره فعالیت می‌کنه توی وب‌سایتش یک فیچر یا ویژگی جدیدی داره یا اپلیکیشنی رو رونمایی می‌کنه، شرکت رقیب هم تمایل داره که این کار رو انجام بده براساس اینکه قراره رقابت شکل بگیره انتخاب شریک و پارتنری که بتونه بهش اعتماد کنه که تو بازار رقابت بهش کمک کنه حساس می‌شه. بنابراین اگر تصمیم گیری یک شرکتی برای انتخاب یک رکن نرم افزاری یا بازاریابی یا هر شرکت خدمات دهنده دیگه‌ای رقابت با رقیب دیگه‌ای باشه، انتخاب شرکت خدمات دهنده بسیار استراتژیک می‌شه.
این فرصت خوبیه برای شرکت‌هایی که مفهوم رقابت رو متوجه می‌شن و برای اینکه پروژه رو به شرایط مطلوب برسونن، صنف، بازار، مشتریان و رقبای مشتریان‌شون رو هم تحلیل می‌کنن،  تا در جهت رقابت مشتری با رقباشون کمک کننده باشن. 

تقاضا:

یک موضوع دیگه که تاثیرگذاره تقاضاست، شرایطی که حاکم می‌شه بر صنف، به خصوص در شرایط خاص می‌تونه تو ارتباط با شرکت‌های پیمانکار و تأمین کننده تاثیر بذاره

به عنوان مثال وقتی پاندمی کرونا همه جا اومد شرکت‌هایی که تولید کننده مواد بهداشتی بودن مخصوصن اونایی که تولیداتشون مرتبط می‌شد به مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک مثل پمپهای اسپری  قوطی‌ها یا خود مواد ضدعفونی‌کننده، به یک‌باره با یک تقاضای زیادی مواجه شدن؛ وقتی که تقاضا در یک صنفی خیلی بالا می‌ره و اصطلاحا رونق خیلی شدیدی در اون صنف اتفاق می‌افته دو حالت پیش میاد که معمولن این ناشی از نوع نگرش مدیریت اون شرکته.


حالت و نگرش اول: اینه که به خاطر اون رونق نیاز به بازاریابی و تبلیغات و برندینگ کاهش پیدا می‌کنه انگار که چون کشش بازار خیلی زیاده شرکت احتیاجی به استفاده از یک نرم افزار پیشرفته‌تر یا سایت مدرن‌تر یا یک برنامه و تبلیغات بازاریابی دیجیتال یا آنلاین نداره

نگرش دوم: اینه که اتفاقن برعکس چون تقاضا و کشش برای دوران بعد از فروکش کردن این رونق باید برنامه‌ریزی، برندینگ کرد و روی وبسایت کار کرد چون منابع مالی وجود داره می‌کشه پس بخشی‌ش رو روی سرمایه‌گذاری آنلاین پرداخت.

وقتی که از رونق خارج می‌شن و وارد رکود می‌شن باز این دو نگرش به صورت برعکس وجود داره:

یکی اینکه الان چون درآمد نیست سرمایه گذاری (که اغلب به عنوان هزینه تلقی می‌شه) در زمینه مارکتینگ یا توسعه دادن کانال‌های آنلاین، نداشته باشیم چون بودجه زیادی وجود نداره

نگرش دوم : حالا که بازار دچار رکوده و رقابت سخت و تقاضا پایینه بهترین شرایط برای سرمایه‌گذاری روی مارکتینگ و بازاریابی و توسعه کسب و کار به شیوه مدرن و آنلاینه.


بنابراین اون اتفاقی که توی بازار و صنف مشتری میفته روی تصمیم گیری تاثیر می‌ذاره.

این برای تصمیم گیری شروع یک پروژه ست منتها در اواسط پروژه هم این اتفاقات باعث می‌شه که اون پروژه یا اهمیت‌ش بیشتر بشه یا اضطرار و اولویتش بیاد پایین و به فسخ  قرارداد منجر بشه

 

برچسب‌ها: بازاریابیپروژه
سادگی و اثر بخشی ©۱۴۰۳