چالش‌های طراحی نرم افراز در صنعت بیمه

چالش‌های طراحی نرم افراز در صنعت بیمه

بازار بیمه ویژگی‌های منحصر به فردی داره که باعث می‌شه طراحی نرم افزار هم برای اون چال‌های متفاوتی از سایر صنایع داشته باشه در ادامه به بیان این چالش‌ها و تبعاتشون در طراحی نرم‌افزار بیمه‌ای پرداختیم.

۱۴۰۰/۰۹/۱۵

بازار و صنعت بیمه

طراحی سایت یا اپلیکیشن خدمات بیمه بر حسب اینکه کدوم سگمنت از بازار رو قراره هدف‌گیری کنه متفاوته و چالش‌های مختلفی داره. برخی از کسب و کارها خودشون تحت نظر بیمه مرکزی، ارائه کننده مستقیم خدمات بیمه‌ای هستن؛ مثل بیمه ایران سامان پارسیان و ...

برخی دیگه کارگزار و نماینده این شرکت‌های بیمه‌ای (یا مجموعه‌ای از این شرکت‌های بیمه‌ای هستن) ؛ شرکت‌هایی که از این سازمان‌های بیمه‌ای اصلی خدمات رو می‌فروشن، یا به صورت B2B یا به شکل B2C و برخی دیگه پرووایدر هستن به این معنی که از تمام بیمه‌گذاران مختلف یک جدول مقایسه‌ای در اختیار متقاضی قرار می‌دن که متقاضی بتونه با مقایسه خدمات شرکت‌ها، از شرکتی که خدمات مناسب‌تری داره ، خرید کنه.

ویژگی‌های بازار بیمه؛ چالش‌های طراحی نرم افزار صنعت بیمه

صنعت بیمه ویژگی‌های منحصر به فردی داره که به تبع اون چالش‌های خاصی رو هم به دنبال داره. مخصوصن زمانی که قراره یک کسب و کار آنلاین مبتنی بر بیمه وجود داشته باشه.

افراد معمولا اول تا درگیر مشکی نشن به فکر بیمه کردن نمی‌افتن

 غیر از اون بیمه‌های اجباری شخص ثالث یا بیمه‌های سفر یا بیمه آتش سوزی که گاهی اجباری هستن یک سری بیمه‌های مهم هستن که اجباری نیستن و معمولا هم مورد غفلت قرار می‌گیرن. بارها پیش اومده که وقتی یک نفر حادثه‌ای برای خودروش پیش میاد، مثلا یک درخت روی خودروش می‌افته تازه ازش می پرسن بیمه بدنه داشتی یا نه، چرا بیمه بدنه نکردی و همون افرادی که این سوال رو مطرح می‌کنن اگر از خودشون بپرسی خیلی بعیده که خودشون هم درمورد وسایلشون بیمه رو انتخاب کرده باشن.

معمولا اون چیزی که مورد بیمه قرار می‌گیره این موارد هستن:  سلامتی و جسم انسان، زمان و بیمه‌های عمر و سرمایه گذاری، بیمه‌های مسئولیت و بیمه‌های خودرو و وسایل نقلیه. 

لایه‌ای و سلسله مراتبی بودن منفعت ذی‌نفعان از فروش بیمه

یک ویژگی اون اینه که فروش خدمات بیمه سلسله‌ مراتبیه و به صورت لایه‌ای انجام می‌شه؛ لایه‌هایی که درگیر فروش یک بیمه‌نامه به یک مشتری هستن با فرمول و درصدهای مشخصی کمیسیون دریافت می‌کنن. مثلh اگر یک بیمه‌نامه‌ای فروش می‌ره به صورت یک سلسله مراتب فرموله شده درصدی از مبلغ به فروشنده بیمه، درصدی به بالا دستی، درصدی به کارگزار بیمه‌ای، درصدی به واسطه‌ها و پرووایدرهای B2B و درصدی بالاتر به خود سازمان بیمه و نهایتن درصدی به بیمه مرکزی تعلق می‌گیره.

 اینجاست که مسأله محاسبه خودکار حق کمیسیون لایه‌های مختلف هم اهمیت پیدا می‌کنه. به این معنی که محاسبات مربوطه به نحوی انجام بشه که تمام لایه‌هایی که ذی‌نفع اون فرایند هستن و باید حق کمیسیونی دریافت کنن بلافاصله بتونن از میزان کمیسیون خودشون مطلع بشن؛ بدون اینکه شرکت بیمه‌ای وقتش رو صرف محاسبه تک به تک بیمه‌نامه‌ها بکنه.

این موضوع درمورد بیمه‌های مختلف باز تفاوت داره، یعنی اون اتفاقی که تو سلسله مراتب فروش بیمه عمر و سرمایه‌گذاری می‌افته کمی پیچیده‌تره تا بیمه‌های دیگه. چون بعضی از بیمه‌ها یکساله تهیه می‌شن و تداومی ندارن ولی بیمه عمر هم خودش هم تمدیدش، هم پرداخت اقساطش تبصره‌ها و مواردی رو داره که باعث می‌شه فرمول باز هم پیچیده‌تر بشه؛ مثل تاثیر دیرکردها دیرکرد امتیازاتی که برای انواع پرداخت‌ها وجود داره و...

تفاوت گسترده در انتخاب خدمات بیمه‌ای:

 شیوه انتخاب بیمه خودرو با شیوه انتخاب بیمه عمر و سرمایه‌گذاری متفاوته . بنابراین صفحات و بخش‌هایی که متقاضی خدمات بیمه‌ای از سر می‌گذرونه تا به هر کدوم از این بیمه نامه‌ها برسه کاملن با هم فرق داره. درمورد شخص ثالث مدل خودرو، نوع خودرو مبلغ تحت پوشش میزان خسارت تحت پوشش و تخفیفات سال‌های قبل و... مواردی هستن که توی قیمت نهایی بیمه‌نامه تأثیر می‌ذاره این عوامل  درمورد عمر و سرمایه گذاری، بیمه آتش سوزی یا بیمه سرقت روش، بخش‌ها و فرایند متفاوتی وجود داره. همین تفاوت فرایند باعث می‌شه که لازم باشه وقتی یک وبسایتی طراحی می‌شه برای هر کدوم از این‌ها، فرایند مستقل و مربوط به خودش، طراحی بشه. یعنی وقتی وبسایت و اپلیکیشنی طراحی می‌شه شرایط به گونه‌ای باشه که  مخاطب بیمه‌نامه‌ها یا خدمات بیمه‌ای مختلف فقط درگیر اون بخشی بشن که خودشون می‌خوان و در عین حال امکان این هم باشه که به شخص خدمات دیگه رو هم پیشنهاد داد.

فرض کنید یک نفر می‌خواد بیمه ثالث تهیه کنه برای خودرو وقتی که داره این مسیر رو طی می‌کنه می‌تونیم بهش پیشنهاد بدیم شما که  بیمه شخص ثالث تهیه می‌کنی با تخفیف ویژه‌ای می‌تونی بیمه بدنه رو هم داشته باشی و راهنماییش کنیم که بیمه بدنه چه حسن‌هایی داره و اون رو با چه ویژگی‌هایی تهیه کنه که مناسبش باشه. یعنی یک مشاوره هم بگیره. یا مثلا اگر متوجه شدیم که شغلش، یک شغلیه که مسئولیت داره می‌تونیم بهش پیشنهاد بدیم با یک آفری بیمه مسئولیت رو هم تهیه کنه.

موارد مهم در طراحی نرم افزار در صنعت بیمه‌:

اگر بخوایم کمی هم درمورد طراحی سایت ها یا اپلیکیشن‌های فروش بیمه بگیم، سهولت استفاده بسیار مهمه با توجه به تنوعی که در نیاز افراد به خدمات بیمه‌ای وجود داره کسانی که می‌خوان از خدمات بیمه استفاده کنن باید خیلی راحت تفکیک خدمات رو ببینن و درگیر مطالب اضافه نشن. همچنین به اون بخشی که می‌خوان خیلی راحت راهنمایی بشن و در غیاب مشاور بیمه ، سایت بتونه اطلاعات مناسبی رو در اختیارشون قرار بده که اگرکسی نیمه شب قصد داشت برای خرید خدمات بیمه‌ای اقدام کنه، مجبور نباشه تا شروع ساعات اداری منتظر تماس و گرفتن اطلاعات بشه.

 

برچسب‌ها: نرم افزاربیمه
سادگی و اثر بخشی ©۱۴۰۳