چالش‌های نرم افزار محاسبه بهای تمام شده در 4 صنعت

چالش‌های نرم افزار محاسبه بهای تمام شده در 4 صنعت

محاسبه بهای تمام شده به سادگی فرمولش نیست گاهی. احتمالا فکرش رو هم نمی‌کنید که طراحی نرم افزار هوشمند برای صنعت پوشاک، رستوران، تولید و خدمات چقدر می‌تونه پر چالش باشه. اینجا تجربه‌ای که در این زمینه داشتیم رو با شما به شتراک گذاشتیم.

۱۴۰۰/۰۸/۲۶

سامانه محاسبه بهای تمام شده

یکی از چالش‌هایی که اصناف مختلف باهاش رو به رو هستن، محاسبه بهای تمام شده ست.

 چند صنف مختلف بودند که برای پیاده سازی سامانه بهای تمام شده، ما باهاشون طرف مذاکره بودیم که پوشاک و رستوران جز اون‌ها هستند؛

 

 نرم افزار محاسبه بهای تمام شده برای صنعت پوشاک:

 تولید کننده پوشاک می‌خواست بدونه بعد از اینکه ۱۰۰ دست تیشرت تولید می‌کنه بهای تمام شده برای هر تیشرت چقدر می‌شه

جدا از محاسبه دستمزد مستقیم، مواد اولیه و سربار، چیزی که از ما درخواست شده بود کمی فرایند هوشمندتری رو می‌طلبید؛ به این معنی که علاوه بر اینها محاسبه بکنه اگر ظرفیت تولید رو یک و نیم برابر یا نصف کنیم، یا تعداد شیفت ها یا تجهیزات  رو تغییر بدیم بهای تمام شده چه تغییری می‌کنه.

یکی از عامل‌هایی که در پوشاک وجود داره بحث برشه:

طاقه پارچه‌ای که تهیه می‌شه با الگوها x برش بخوره چه اتفاقی می‌افته تو محصول نهایی، و اگر نوع الگو و نوع برش تغییر کنه چه اتفاقی می‌افته.

 این مسأله در واقع تاثیری بود که طراحی و فرایند روی مواد نیمه آماده و نیمه ساخته می‌ذاره. به نوعی الگوهایی که آماده می‌شن برای اینکه بعد از برش برن توی فرایند دوخت و تولید خود لباس

 

 نرم افزار محاسبه بهای تمام شده برای تولیدکننده قطعات پلاستیکی:

 می‌خواستند بدونن که برای هر قطعه تولیدی‌شون، مواد دستمزد و سربار چقدر بوده.

 باز هم این فرمول وقتی قراره هوشمند بشه چالش برانگیز می‌شه:

مثلن اینکه چه عواملی در کاهش یا بهینه شدن بهای تمام شده تاثیر داره؟ اگر تعداد شیفت و ظرفیت تولید رو برای هر دستگاه بالا ببرن یا کیفیت تولید و زمان تولید هر قطعه رو کاهش بدن، چه تغییری در بهای تمام شده ایجاد می‌شه.

همه این‌ها مواردی هستن که به عنوان هوش تجاری بایستی به مدیر تولید کمک بکنند.

 

 نرم افزار محاسبه بهای تمام شده برای صنعت رستوران:

 

بهای تمام شده یک پرس چلوکباب و دورچین‌ش مقوله‌ای که اصلا مسأله راحتی نیست و به همین خاطر، تقریبا همه درصدی از خطا رو در محاسبه‌ش پذیرفتند.

مثلن فرض کنید یک بشقابی ۲۵۰ گرم گوشت داره ۳۰۰ گرم برنج داره و سیب زمینی یا فلفل یا سالاد کلم و بقیه مواردی که دورچین اون هست هم یک میزانی داره که دقیق نیستند

شاید بشه اینا رو محاسبه کرد اما تو آشپزخونه که باید سریع آماده بشه و آشپز تعیین کننده مقدارشونه، امکان اینکه جزئیات رو با دقت وزن کنند از نظر زمانی توجیه نداره.

همچنین دستمزد مستقیم در رستوران به راحتی قابل تقسیم بین اقلام نیست؛ بر اساس اینکه در طول روزهای هفته رستوران چقدر شلوغ یا خلوته بهای تمام شده پرس غذا متفاوت می‌شه.

 

 

 نرم افزار محاسبه بهای تمام شده برای تولید نرم افزار:

بهای تمام شده یک نرم افزار با توجه به اینکه مواد اولیه نداره و بیشتر نفر/ ساعتیه که روی نرم افزار زمان می‌ذارند، اون هم چالش دیگری ست .

کلا قیمت دادن یک پروژه نرم افزاری بر اساس نفر ساعت یک مقداری سخته. مخصوصا وقتی برای یک استارتاپ برنامه نویسی انجام می‌شه و ابهام کل طراحی زیاد و ریسک‌ش بالاست؛ مشخص نمی‌شه که تشخیص صاحب محصول برای اضافه کردن ویژگی‌ها در چه مقطعی از پروژه انجام می‌شه و چقدر به زمان پروژه اضافه می‌کنه. چون اصل بهای تمام شده نرم افزار، دستمزدیه که به اعضای تیم دولوپمنت داده می‌شه به علاوه زمانی که تحویل پروژه به درازا می‌کشه.

این زمان الزامن زمان اجرا نیست و اگر خیلی افزایش پیدا کنه به صورت تصاعدی ممکنه که بهای تمام شده رو به سمت زیان تمام شده ببره.

 

حالا راه حل چیه؟

یک روشی که ما پیشنهاد کردیم به این چهار صنف این بود که نرم افزار مدیریت فرایندی بنویسیم که توی هر مرحله مواد اولیه، زمان، دستمزد مستقیم و هزینه‌های جانبی و سرباری که به هر تسک اون فرآیند داده می‌شه رو ثبت کنند، بنابراین در هر مرحله از فرایند می‌دونن که چقدر تا اون لحظه بهای تمام شده اون فرآیند بوده. تقریبن هر چیزی که قابلیت تبدیل به پروژه یا فرایند رو داشته باشه می‌شه تو این نرم افزار تعریف کرد و تمام منابعی که تیم‌ها به خودشون اختصاص می‌دن رو می‌شه محاسبه کرد و تو هر مقطع می‌شده فهمید که اون فرآیند تا اون لحظه چقدر بهای تمام شده داشته.   

یعنی به جای اینکه قبل از فرایند تولید یا شروع پروژه محاسبه کنیم که یک واحد از اون چیزی که قراره در انتها تولید بشه چقدر سربار و دستمزد مستقیم و مواد اولیه می‌بره ما برعکس عمل کردیم.

 

اگر شما هم چالش مشابهی داشتید با شرکت دایره درمیون بذارید و اگر که مایل هستید روی نرم افزار بهای تمام شده سرمایه‌گذاری کنید با تیم دایره تماس بگیرید.

 

سادگی و اثر بخشی ©۱۴۰۳